Foto: shutterstock

Papa Franja razgovarao je sa Paolom Rodarijem za Švajcarsku radio-televiziju (RSI), a intervju je objavljen 12. marta uoči desete godišnjice njegovog izbora za biskupa Rima. Vatikanske novosti prenose nekoliko izvoda iz razgovora.

Vrata Kuće svete Marte otvorena su za RSI, švajcarsku radio i televizijsku stanicu za  italijansko govorno područje, za intervju sa Papom povodom deset godina njegovog pontifikata. Kompletan intervju biće dostupan od nedelje 12. marta uveče na vvv.rsi.ch.

Papa Franja ne razmišlja o povlačenju iz svoje službe, ali objašnjava šta bi ga moglo navesti na to: „Umor zbog kojeg stvari ne vidite jasno. Nedostatak jasnoće, nedostatak znanja o tome kako proceniti situacije.“ On ne živi u Buenos Ajresu deset godina. Od tada mu nedostaje „šetnja, odlazak niz ulicu”. Ali on se oseća dobro u Rimu, „jedinstvenom gradu“, čak i ako brige ne nedostaje.

Mi smo „u svetskom ratu“, kaže on. „Počelo je u delovima i sada niko ne može da kaže da rat nije globalan. Zato što su umešane sve velike sile. A bojno polje je Ukrajina. Tamo se svi bore.“ Papa kaže da Putin zna da bi želeo da se sastane sa njim, „ali tu su svi imperijalni interesi, ne samo Ruske imperije, već i drugih imperija“, pišu Vatikanske novosti.

Sveti oče, koliko se toga promenilo za ovih deset godina?

Ja sam star. Fizički sam manje izdržljiv, koleno je bilo fizičko poniženje, iako se sada dobro oporavlja.

Da li vam je bilo teško voziti se u invalidskim kolicima?

Malo me je bilo sramota.

Mnogi vas opisuju kao Papu poslednjih. Da li se tako osećate?

Istina je da favorizujem odbačene, ali to ne znači da odbijam druge. Siromašni su Isusovi miljenici, ali Isus ne tera bogate.

Isus traži da se sve donese na njegov sto. Šta to znači?

To znači da niko nije isključen. Kad nisu došli na slavu, rekao je idite na raskršće i zovite sve, i bolesne, i dobre i zle, i male i velike, i bogate i siromašne, sve. Ne smemo zaboraviti ovo: Crkva nije samo nekima dom, nije selektivna. Božji sveti verni narod je ovo: svi.

Zašto se neki ljudi zbog svojih životnih uslovq osećaju isključeno iz Crkve?

Greha uvek ima. Postoje muškarci Crkve i žene Crkve koji se distanciraju. I to je donekle taština sveta, osećati se pravednijim od drugih, ali to nije u redu. Svi smo mi grešnici. U času istine stavite svoju istinu na sto i videćete da ste grešni.

Kako zamišljate čas istine, iza?

Ne mogu to da zamislim. Ne znam šta će biti. Samo molim Gospu da bude pored mene.

Zašto ste izabrali da živite u kući Svete Marte?

Dva dana posle izbora otišao sam da preuzmem Apostolsku palatu. Nije tako luksuzno. Dobro je napravljen, ali je ogromana. Osećaj koji sam imao bio je kao obrnuti levak. Psihički to ne mogu da podnesem. Slučajno sam prošao ispred sobe u kojoj živim. I rekao sam: „Ovde ostajem.“ To je hotel, u njemu živi četrdeset ljudi koji rade u Kuriji. A ljudi dolaze sa svih strana.

Da li vam nedostaje nešto iz prošlog života?

Prošetati, ići niz ulicu. mnogo sam hodao. Koristio sam metro, ​​autobus, uvek sa ljudima.

Šta mislite o Evropi?

Trenutno ima mnogo mladih političara, šefova vlada ili ministara. Ja im uvek kažem: razgovarajte jedni s drugima. On levo, ti desno, ali oboje ste mladi, pričajte. To je trenutak dijaloga među mladima.

Šta donosi Papa koji je došao skoro sa kraja sveta?

Pada mi na pamet nešto što je napisala argentinska filozofkinja Amelija Podeti: Stvarnost se bolje vidi iz krajnosti nego iz centra. Univerzalnost se shvata sa distance. To je društveni, filozofski i politički princip.

Čega se sećate iz meseci izolacije, iz vaše usamljene molitve na Trgu Svetog Petra?

Padala je kiša, ali nije bilo ljudi. Osećao sam da je Gospodin tu. Bilo je to nešto čime je Gospodin želeo da razumemo tragediju, usamljenost, tamu, kugu.

U svetu postoji nekoliko ratova. Zašto je dramu teško razumeti?

Za nešto više od sto godina bila su tri svetska rata: 1914-1918, 1939-1945 i ovaj svetski rat. Počelo je u delovima i sada niko ne može da kaže da nije globalno. Uključene su sve velike sile. Ratište je Ukrajina. Svi se tuku. Ovo sugeriše misao o industriji oružja. Tehnolog mi je rekao: da se oružje ne proizvodi godinu dana, problem gladi u svetu bi bio rešen. To je tržište. Vodi se rat, prodaje se staro oružje, testira se novo.

Pre sukoba u Ukrajini, više puta ste se sreli sa Putinom. Da ste ga sreli danas, šta biste mu rekli?

Govorio bih s njim otvoreno kao što govorim javno. On je obrazovan čovek. Drugog dana rata otišao sam u rusku ambasadu pri Svetoj Stolici da kažem da sam spreman da idem u Moskvu pod uslovom da mi Putin ostavi prozor za pregovore. Lavrov mi je pisao i rekao: hvala, ali nije vreme. Putin zna da sam dostupan. Međutim, postoje imperijalni interesi, ne samo Ruske imperije, već i drugih zemalja. Za nacije je svojstveno da imperiju stavljaju na drugo mesto.

Koji drugi ratovi su vam najbliži?

Sukobi u Jemenu, Siriji, situacija siromašnih Rohinja iz Mjanmara.
Zašto te patnje? Ratovi čine zlo. Tamo nema duha Božijeg. Ne verujem u svete ratove.

Često pričate o tračevima. Zašto?

Ogovaranje (kleveta) uništava suživot, porodicu. To je skrivena bolest. To je kuga.

Deset godina Benedikta XVI u Mater Ecclesiae, kako je bilo?

Dobro, on je Božiji čovek, toliko ga volim. Poslednji put sam ga video za Božić. Jedva je mogao da govori. Govorio je tiho, tiho, tiho. Trebalo je prevesti njegove reči. Bio je lucidan. Postavljao je pitanja: Kako ide? A taj problem tamo? Bio je obavešten o svemu. Bilo je zadovoljstvo razgovarati sa njim. Pitao bih ga za njegovo mišljenje. Dao bi mu svoje mišljenje, ali uvek uravnoteženo, pozitivno, mudro. Poslednji put se videlo da je na kraju [života].

Pogrebni obredi su bili trezveni. Zašto?

Ceremonije su bile “razbijanje glave” da bi se napravila sahrana za papu koji nije na vlasti. Bilo je teško uočiti razliku. Sada sam im rekao da prouče ceremoniju sahrane budućih papa, svih papa. Proučavaju i donekle pojednostavljuju stvari, uklanjaju ono što se liturgijski ne uklapa.

Papa Benedikt otvorio je put povlačenja iz službe. Rekli ste da postoji mogućnost, ali da o tome trenutno ne razmišljate. Šta bi vas moglo navesti da se povučete u budućnosti?

Umor zbog kojeg stvari ne vidite jasno. Nedostatak jasnoće, nedostatak znanja o tome kako proceniti situacije. I fizički problem, možda. Uvek pitam o tome i slušam savete. Kako stvari stoje? Mislite li da mi trebaju… ljudi koji me poznaju, čak i neki inteligentni kardinali. I kažu mi istinu: samo tako, stvari idu dobro. Ali molim vas: skrenite mi pažnju na vreme.

Kada se pozdravljate, zamolite sve da se mole za vas. Zašto?

Siguran sam da svi mole. Kažem nevernicima: molite se za mene, a ako se ne molite, pošaljite mi dobre vibracije. Prijatelj ateista mi piše: … i šaljem ti dobre vibracije. To je paganski način molitve, ali to je ljubav jednih prema drugima. A voleti drugog je molitva.

Izvor: IKA